بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تکنیک‌هایی از سرچ کنسول گوگل که وبلاگ‌ نویسان باید بدانند

تکنیک‌هایی از سرچ کنسول گوگل که وبلاگ‌ نویسان باید بدانند

به‌عنوان یک وبلاگ‌نویس اگر از سرچ کنسول گوگل استفاده نمی‌کنید، باید بدانید که فرصت استفاده از ابزاری مهم برای بهبود عملکرد مقالات و پست‌های وبلاگی خود را از دست می‌دهید. سرچ کنسول که پیش از این «گوگل وبمستر تولز» نامیده می‌شد، اطلاعاتی را در زمینه نحوه ایندکس شده مطالب توسط گوگل در اختیار مالک سایت قرار می‌دهد. از اطلاعات کسب شده از طریق سرچ کنسول می‌توان سئو سایت و عملکرد سایت در نتایج جستجو را به میزان قابل‌توجهی بهبود داد.

شروع کار با سرچ کنسول گوگل

برای استفاده از این ابزار گوگل ابتدا باید سایت خود را در آن ثبت و تایید کنید. سپس برای دریافت داده‌های غنی‌تر، به حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس لینک بدهید. در مرحله آخر باید نقشه سایت را بیفزایید و از طریق سرچ کنسول آن را در گوگل ثبت کنید.

بخش‌های اصلی سرچ کنسول گوگل عبارت‌اند از:

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان
  • نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو
  • عملکرد سایت در نتایج جستجو
  • محتواها و آدرس‌های ایندکس شده توسط گوگل
  • نحوه و زمان عملکرد خزنده‌ها برای بررسی سایت شما

همچنین یک بخش امنیتی نیز در اینجا وجود دارد که می‌تواند در صورت وجود بدافزار یا فایل‌های مخرب، به شما اخطار دهد.

یافتن و بهبود صفحات ناکارآمد

در ابتدا باید صفحاتی که نیاز به بهینه‌سازی دارند را پیدا کنید. سرچ کنسول می‌تواند به شما کمک کند تا صفحاتی که عملکرد خوبی ندارند را بیابید. برای این کار به بخش Search Traffic و سپس Search Analytics بروید و روی Pages and Positions کلیک کنید. در اینجا لیستی از صفحات به همراه جایگاه متوسط آن‌ها در جستجوها برای شما ظاهر می‌شود. از این نتایج می‌توانید این‌گونه نتیجه‌گیری کنید که شش جایگاه برتر در نتایج جستجو بیشترین کلیک را دریافت می‌کنند؛ بنابراین نتایج جایگاه‌های ۷ تا ۱۵ مواردی هستند که می‌توانید یک بهبود فوری را روی آن‌ها اعمال کنید.

به چک‌لیست بهینه‌سازی محتواهای خود مراجعه کرده و میزان قرابت و مرتبط بودن محتواهای صفحات با نیازهای جستجو کنندگان را بررسی کنید. در صورت نیاز، این محتوا را به‌روزرسانی کنید و به آن محتوای جدید، تصویر و… بیفزایید.

شما در اینجا حتی می‌توانید با کلیک کردن روی یک آدرس خاص، آن را بررسی کنید. روی Queries کلیک کنید، سپس می‌توانید به اطلاعاتی از جمله رتبه‌بندی کلمه کلیدی، CTR و موقعیت آن دسترسی داشته باشید.

بهبود CTR با سرچ کنسول گوگل

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند روی جایگاه سایتتان در جستجوها موثر باشد، میزان CTR است و سرچ کنسول گوگل می‌تواند در زمینه بهبود آن به شما کمک کند. وقتی افراد ببینید که لینک شما با آن چیزی که آن‌ها به دنبالش هستند نزدیک است روی آن کلیک می‌کنند. بنابراین هرچقدر که افراد بیشتری روی لینک شما کلیک کنند، گوگل آن را مرتبط‌تر در نظر می‌گیرد.

علاوه بر CTR، میزان تعامل نیز مهم است. شما قطعا نمی‌خواهید که افراد بلافاصله پس از ورود به سایت از آن خارج شوند؛ زیرا این یک سیگنال منفی مبنی بر اینکه این صفحه با جستجوی کاربر مرتبط نیست را به گوگل ارسال می‌کند.

شما در سرچ کنسول گوگل به راحتی می‌توانید نرخ CTR چندین صفحه را با یکدیگر مقایسه کنید. برای دسترسی یه این داده، به بخش Search Traffic و سپس Search Analytics بروید. اکنون Pages و CTR را از چک‌باکس انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید به CTR متوسط کل سایت و هرکدام از صفحات به صورت جداگانه دسترسی داشته باشید. با استفاده از این داده‌ها می‌توانید به راحتی بفهمید که کدام صفحات عملکرد خوبی دارند و نرخ CTR کدام یک پایین است.

بعد از اینکه دریافتید کدام صفحات عملکرد ضعیفی دارند، می‌توانید با انجام کارهای زیر، این صفحات را بهبود دهید:

۱- بهینه‌سازی تایتل‌ها

اولین کاری که می‌توانید با صفحات ضعیف انجام دهید این است که عنوان‌های این صفحات را بهینه‌سازی کنید. باید عنوان‌هایی بنویسید که توجه کاربر را به خود جلب کرده و او را به کلیک کردن روی لینک وادار کنند. استفاده از اعداد، آمارها و سوال پرسیدن از جمله روش‌های خوب برای بهینه‌سازی عناوین صفحات هستند.

۲- بهینه‌سازی توضیحات صفحات

بعد از عنوان، توضیح صفحه دومین چیزی است که کاربر در صفحه نتایج جستجوها به آن نگاه می‌کند. بر اساس همین توضیحات صفحه است که کاربر تصمیم می‌گیرد باید روی یک لینک کلیک کند یا خیر. بنابراین اهمیت نوشتن توضیحاتی جذاب بسیار بالا است و باید توضیحاتی بنویسید که کاربر با خواندن آن وادار شود که روی لینک کلیک کند.

در این سال‌هایی که در زمینه سئو فعالیت دارم بارها و بارها دیده و تجربه کرده‌ام که فقط با بهینه‌سازی عنوان‌ و توضیحات یک صفحه، میزان ترافیک ورودی به سایت چند ده درصد افزایش یافته است. از اهمیت نوشتن توضیحات جذاب غافل نشوید.

۳- بهینه‌سازی آدرس‌ها

وقتی که به توضیحات صفحه نگاه می‌کنید، نگاهی به آدرسی که زیر عنوان ظاهر می‌شود هم بی‌اندازید. آیا از طریق همین آدرس می‌توان تشخیص داد که محتوا در چه موردی نوشته شده است؟ اگر نه، باید آدرس صفحه را بهینه‌سازی کنید. آدرس‌هایی که می‌نویسید باید منعکس‌کننده محتوا باشند و همچنین در آن‌ها از کلمات کلیدی استفاده شود. فقط عنوان و توضیح صفحه نیست که توسط کاربر خوانده می‌شود و کاربران گاها آدرس‌ها را نیز می‌خوانند.

کلام آخر

هرگز با خود فکر نکنید که بعد از انتشار محتوا، کار شما نیز تمام شده است و می‌توانید با خیال راحت به امور شخصی خود بپردازید. اتفاقا بعد از انتشار محتوا کار اصلی شما آغاز می‌شود. باید مداوم محتواهای منتشر شده را زیر نظر داشته باشید و در صورت نیاز آن‌ها را به‌روزرسانی و بهینه‌سازی کنید. سرچ کنسول گوگل یک ابزار فوق‌العاده و البته رایگان است و وبلاگ‌نویسان می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی را از آن استخراج کنند.

اگر شما هم تکنیک‌های دیگری برای بهینه‌سازی عملکرد محتوا می‌شناسید، در بخش نظرات با من و دیگر خوانندگان وبلاگ به اشتراک بگذارید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده